شماره رهگیری پرونده مالیاتی چیست؟ مراحل دریافت آن


شماره پیگیری پرونده مالیاتی چیست؟ همه افراد با مالیات مرتبط هستند و حداقل با کلمه مالیات آشنایی نسبی دارند. به طور کلی مالیات نوعی پرداخت ضروری، اجباری و رایگان یا نوعی هزینه اجتماعی است که شخص حقیقی یا حقوقی به منظور بهره برداری از امکانات و منابع کشور به دولت پرداخت می کند. با توجه به نیاز صاحبان مشاغل در خصوص ثبت و دریافت کد رهگیری پرونده مالیاتی در این مقاله، کد مالیاتی، سامانه اخذ شماره رهگیری پرونده مالیاتی، مراحل دریافت پرونده مالیاتی، توضیحات لازم و در نهایت به سوالات مهم مربوط به شماره رهگیری پرداخته می شود.


با پیشرفت علم و فناوری و با اتصال کسب‌وکارها به درگاه‌های مختلف و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، دولت صاحبان مشاغل را نیز موظف می‌کند از درگاه‌ها یا دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی به منظور اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی استفاده کنند. کد مالیاتی یک شماره 12 رقمی منحصر به فرد است که هنگام ثبت نام به شخص حقیقی یا حقوقی دارای درآمد در نظام مالیاتی اختصاص می یابد.بر اساس این مقررات، همه کارآفرینان باید کد مالیاتی داشته باشند تا دولت بتواند با نظارت سیستمی بر عملکرد صاحبان مشاغل، از فرار مالیاتی و پولشویی جلوگیری کند.


کد رهگیری مالیاتی چیست؟


طبق قانون، صاحبان مشاغل باید به درگاه پرداخت یا کارتخوان متصل شوند. برای اتصال به سامانه مذکور ابتدا باید ثبت نام کرده و شماره رهگیری پرونده مالیاتی را دریافت کنند. در هنگام ورود به سیستم مالیاتی به فرد کدی به نام کد رهگیری مالیاتی تعلق می گیرد. شاید بپرسید کد رهگیری مالیاتی چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که کد رهگیری مالیاتی یک عدد یا یک کد ده رقمی است که پس از طی مراحل لازم توسط مؤدی در سامانه و تا تکمیل مراحل ثبت نام به صاحبان مشاغل اختصاص می یابد. ثبت نام و تایید کد مشخص شده تغییر نخواهد کرد.


یک نکته مهم


کد رهگیری مالیاتی باید نزد مؤدی نگهداری شود تا در آینده بتوان از آن برای ورود به سیستم مالیاتی استفاده کرد.

 کد رهگیری مالیاتی چیست؟


نیاز به دریافت کد رهگیری مالیاتی


با ظهور بانک و نظام بانکی به شکل کنونی، تمامی صاحبان مشاغل به شبکه بانکی دریافت و پرداخت متصل می شوند.یکی از راه های جلوگیری از فرار مالیاتی نرم افزار سامانه مودیان مدیریت حساب های بانکی آنهاست. اگر فردی قصد راه اندازی کسب و کار را دارد باید با سامانه امور مالیاتی تماس گرفته و ثبت نام و شماره ثبت پرونده مالیاتی دریافت کند.


هدف از دریافت کد مالیاتی


بر اساس مصوبه سازمان امور مالیاتی، هر مؤدی که قصد تأسیس کسب و کار را دارد باید به درگاه پرداخت الکترونیکی یا پایانه های کارت خوانی متصل باشد. برای اتصال به پایانه های مذکور باید شماره رهگیری پرونده مالیاتی شناسه یکتا مالیاتی را دریافت کند.


چه کسی باید کد رهگیری مالیاتی داشته باشد؟


مطابق با سیستم های جدید بانکی و سیستم های دریافت و پرداخت امروزی، کلیه کارکنان و صاحبان مشاغل از اشخاص حقوقی گرفته تا اشخاص حقیقی به پایانه های فروش متصل شده و یا در آینده نزدیک متصل خواهند شد، در نتیجه دریافت کد رهگیری پرونده مالیاتی برای همه آنها ضروری است.


مشاغل باید شماره پیگیری پرونده مالیاتی دریافت کنند


در گذشته تجارت به روش سنتی انجام می‌شد و بیشتر دریافت‌ها و پرداخت‌ها به صورت نقدی انجام می‌شد، اما امروزه صاحبان مشاغل از حالت سنتی به روشی جدید رفته‌اند.در روش جدید معاملات، صاحبان مشاغل بیشتر از دستگاه های کارتخوان یا پایانه های فروش برای پرداخت یا دریافت مبلغ حاصل از معامله استفاده می کنند. دولت به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمد عمومی جامعه، با توجه به تشکیل زیرساخت های لازم، کلیه بنگاه های اقتصادی اعم از بنگاه های تولیدی و خدماتی، بنگاه های کوچک و خانگی، تولیدکنندگان محتوا و ... را ملزم به دریافت شماره رهگیری پرونده مالیاتی می کند.


سامانه دریافت کد رهگیری مالیاتی چگونه است؟


برای دریافت کد رهگیری مالیاتی در گذشته صاحبان مشاغل باید با حضور در سازمان مالیاتی و ارائه درخواست کتبی و ارائه مدارک فیزیکی و در نهایت ثبت نام و دریافت کد رهگیری مالیاتی، اما با طراحی و ایجاد سامانه مالیاتی بر مالیات. gov .ir می توانند ثبت نام کرده و کد پیگیری پرونده مالیاتی خود را به صورت غیرحضوری دریافت کنند.


برای کارتخوان خود کد رهگیری مالیاتی دریافت کنید


همانطور که گفته شد برای ایجاد یک شبکه مالیاتی منظم و دقیق طبق بخشنامه بانک مرکزی کلیه صاحبان مشاغل موظفند در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام و کد رهگیری مالیاتی دستگاه کارتخوان را دریافت کنند.


ثبت نام کد رهگیری مالیاتی برای کارتخوان


واحد تجاری پس از تصمیم گیری برای راه اندازی کسب و کار و اخذ مجوزهای لازم، می بایست به صورت حضوری و یا ثبت نام از طریق سامانه ثبت نام غیرحضوری کد مالیاتی جهت پیگیری دستگاه کارتخوان اقدام نماید.


6 مرحله برای دریافت شماره پیگیری پرونده مالیاتی


یک فعال اقتصادی باید بابت درآمد حاصل از هزینه های عمومی کشور مالیات بپردازد. برای این کار باید ثبت نام کنید و شماره پیگیری پرونده مالیاتی بگیرید. مراحل ثبت نام و اخذ شماره پیگیری مالیاتی به ترتیب در زیر آمده است.


1. برای دریافت کد رهگیری مالیاتی وارد سامانه شوید


صاحبان مشاغل برای ثبت نام اینترنتی و دریافت شماره پیگیری پرونده مالیاتی ابتدا باید مراحل پیش ثبت نام را انجام دهند. چنانچه فردی مراحل پیش ثبت نام را انجام داده و یا مجدداً برای دریافت کد رهگیری مالیاتی اقدام می کند، باید به سامانه سازمان امور مالیاتی مراجعه کند.


2. پر کردن اطلاعات پیش ثبت نام


همانطور که گفته شد قبل از هر اقدامی متقاضی اخذ شماره مالیاتی باید وارد سامانه سازمان امور مالیاتی کشور شده و اطلاعات پیش ثبت نام شامل نوع مؤدی، کد ملی را تکمیل کند.ورود به سامانه و دریافت شماره آنلاین بر خلاف رویه های شخصی در سازمان امور مالیاتی بسیار ساده و سریع است.


3. تعیین وضعیت شمول ارزش افزوده


مؤدی پس از ورود به سامانه و پرکردن اطلاعات مورد نیاز و درخواست اخذ شماره پیگیری پرونده و پس از ورود به صفحه ثبت نام باید یکی از موارد زیر را انتخاب کند:


• من مشمول ارزش افزوده نیستم.
• من مشمول ارزش افزوده هستم و باید وارد سیستم ارزش افزوده شوم.
• من مشمول ارزش افزوده هستم و قبلاً ارزش افزوده را ثبت کرده ام.


نکته:


نقطه شروع فرآیند ثبت نام الکترونیکی در سامانه امور مالیاتی، مرحله پیش ثبت نام است. حتی اگر مؤدی مشمول قانون مالیات ارزش افزوده نباشد باید تا مرحله پیش ثبت نام اقدام کند.


4. تکمیل موارد اجباری و فرم های مالکیت


در این مرحله، مؤدی با استفاده از داده های کاربری که در مرحله پیش ثبت نام به دست آمده است، وارد سامانه می شود، پس از ثبت نام، لازم است اطلاعات تکمیلی را در فرم های موجود در سامانه پر کند و مؤدی نیز می تواند داده هایی را که در مرحله پیش ثبت نام دارد، وارد کند. او در مراحل اول گزارش داد نام ثبت شده را ویرایش کنید.


5. ثبت نام نهایی و دریافت کد رهگیری 10 رقمی


پس از مشخص شدن وضعیت ارزش افزوده کاربر و تکمیل اطلاعات مودیان در سامانه، گزینه ثبت نام نهایی انتخاب می شود. در این مرحله یک کد 10 رقمی به عنوان کد رهگیری به افراد اختصاص می یابد. در صورت فراموشی کد رهگیری پرونده مالیاتی، مؤدی باید به قسمت «ثبت و صدور شماره اقتصادی» سامانه مراجعه و از گزینه «یادآوری کد رهگیری و اطلاعات ثبت نام» برای دریافت کد رهگیری مالیاتی استفاده کند.


6. نحوه درخواست کد مالیاتی از سامانه


برای بازیابی کد رهگیری مالیاتی ارسال شده به مؤدی، شماره رهگیری پرونده مالیاتی به ترتیب زیر درخواست می شود:


ردیف استعلام شماره رهگیری پرونده مالیاتی برای بازیابی


1 وارد سامانه سازمان مالیاتی شوید
2 به برگه سایر خدمات مالیاتی مراجعه کنید
3 گزینه «یادآوری شماره پیگیری ثبت الکترونیکی» را انتخاب کنید
4 اطلاعات لازم را وارد کرده و پیامک کد رهگیری مالیاتی دریافت کنید

 ردیف استعلام شماره رهگیری پرونده مالیاتی برای بازیابی

نام کاربری و رمز عبور خود را فراموش کرده اید


در صورت فراموشی نام کاربری و رمز عبور، مؤدی باید ابتدا به صفحه دریافت رمز و نام کاربری برای ورود به سامانه مراجعه کرده سپس بر روی گزینه فراموشی نام کاربری یا رمز عبور کلیک کند.همچنین لازم به ذکر است که برای بازیابی رمز خود باید شماره پیگیری پرونده مالیاتی و شناسنامه ملی مؤدی یا شریک تجاری خود را وارد نمایید.


شماره مالیات چه اطلاعاتی را در اختیار سازمان مالیاتی قرار می دهد؟


در زمان ثبت نام اطلاعاتی از قبیل نوع شرکت، نوع مؤدی، اطلاعات هویتی فرد و شریک وارد سامانه ثبت شده و به سازمان امور مالیاتی ارائه می شود. علاوه بر داده های فوق در مورد میزان درآمد و هزینه اشخاص حقیقی، ورودی و خروجی حساب مؤدی متصل به درگاه پرداخت الکترونیکی به سازمان ارائه می شود.


پس از دریافت کد مالیاتی چه باید کرد؟


شماره پیگیری پرونده مالیاتی، نام کاربری و رمز عبور در سامانه مالیاتی ثبت و به صورت پیامک به شماره تلفن وارد شده توسط مؤدی ارسال می شود. مؤدی می تواند پس از دریافت کد مالیاتی با سامانه مالیاتی تماس گرفته و نواقص پرونده مالیاتی را ویرایش و تکمیل و در نهایت کارتخوان دریافت کند.


چگونه شماره پیگیری پرونده مالیاتی را بازیابی کنیم؟


در صورت فراموشی شماره مالیاتی جهت رهگیری، مؤدی باید طبق گفته قبلی وارد سامانه مالیاتی شده و منوی سایر خدمات را طی کرده و گزینه های مشخص شده را پر کرده و در نهایت با وارد کردن شماره همراه و کارت شناسایی تایید شده یا ملی، کد شریک اصلی، بازیابی شماره مالیاتی برای نظارت انجام می شود.


نحوه بازیابی شماره رهگیری پرونده مالیاتی چگونه است؟


اگر جزو مودیان مالیاتی هستید که کد رهگیری مالیاتی خود را فراموش کرده اید، برای دریافت مجدد کد رهگیری مالیاتی خود باید مراحلی که توضیح داده شده را به ترتیب انجام دهید.


اینتاکد مالیاتی چیست؟


نظام مالیاتی نیز مانند سایر نقاط کشور دستخوش تغییرات و تحولاتی در جهت هوشمندسازی شده است. در این راستا سازمان مالیاتی به منظور ساماندهی و افزایش دقت طبقه بندی فعالیت های مختلف اقتصادی، کدی به نام اینتاکد به آنها اختصاص داد.


اینتاکد فعالیت ها را به سه دسته تقسیم می کند: تولید، تجارت و خدمات. جدول اینتاکد هر ساله توسط وزارت مالیه منتشر می شود. فروشندگان کالا یا ارائه دهندگان خدمات برای دریافت اینتاکد باید نوع خدمات یا کالای خود را در سامانه ثبت کنند، بنابراین بر اساس نوع کالا یا خدمات و با توجه به جدول اطلاع رسانی اینتاکد، با توجه به نوع کسب و کار انتخاب می شود.


کد اقتصادی چیست؟


کد اقتصادی مانند کد مالیاتی یک کد 12 رقمی منحصر به فرد است که به یک شخص حقوقی اختصاص می یابد. کد اقتصادی برای ثبت شرکت ها و موسسات استفاده می شود.کد اقتصادی مانند شناسنامه است و برای شناسایی واحدهای اقتصادی فعال در حوزه مالیاتی و عملکرد مالی آنها استفاده می شود.


چگونه مراحل شماره مالیات را با نمودار پر کنیم؟


کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی درگاه پرداخت آنلاین و کارتخوان ابتدا باید شماره رهگیری پرونده مالیاتی دریافت کنند. طبق قانون اگر شماره مالیاتی نگیرند نمی توانند پایانه های فروشگاهی بگیرند.


فرار مالیاتی چیست و چه تفاوتی با فرار مالیاتی دارد؟


همانطور که گفتیم هرگونه اقدام برای عدم پرداخت مالیات یا پرداخت مالیات کمتر فرار مالیاتی است و این موضوع معمولا برای برخی از بنگاه های صنفی بررسی می شود. مفهوم فرار مالیاتی به اقدامات غیرقانونی اطلاق می شود که با هدف کتمان درآمد واقعی صورت می گیرد به طوری که مالیات دهنده کمتر از مبلغ واقعی مالیات پرداخت می کند.


از سوی دیگر استفاده از روش های قانونی برای کاهش مالیات را اجتناب مالیاتی می نامند. توجه داشته باشید که فرار مالیاتی و فرار مالیاتی هر دو برای کاهش میزان مالیات انجام می شود، اما تفاوت اساسی آنها در این است که اجتناب مالیاتی رفتار قانونی است در حالی که فرار مالیاتی رفتار غیرقانونی است.یعنی کارشناسان اقتصادی با استفاده از خلأهای موجود در قانون مالیات و اصلاح فعالیت های اقتصادی سعی در کاهش تعهدات مالیاتی افراد و شرکت ها از جمله مالیات بر ارزش افزوده دارند. در زیر به چند نمونه از فرار مالیاتی اشاره می کنیم.


برخی از سرمایه گذاران خارجی کشوری را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند که نرخ مالیات در آن کمتر است.از بین دو کالای مشابه، یکی تولید خارج و دیگری تولید داخل،بسیاری از مصرف کنندگان کالایی را انتخاب می کنند که ارزان تر و در واقع نرخ مالیات کمتری دارد.


بخشودگی جرایم مالیاتی


امروزه در کشور ما دولت با تمام توان سعی در تشویق افراد و سازمان ها به پرداخت معوقات مالیاتی با بخشش جرائم مالیاتی به طرق مختلف دارد. در این زمینه بخشنامه ها و قوانین جدید به طور مرتب تصویب و اجرا می شود. برخی از این بخشنامه ها در زیر ارائه شده است.


به عنوان مثال سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه ای صادر کرد مبنی بر اینکه اگر واحدهای تجاری به هر دلیلی بدهکار مالیاتی باشند و مشمول جریمه آن بدهی باشند، در صورت پرداخت اصل بدهی، تخلفات مالیاتی آنها به طور کامل لغو می شود. بر اساس قانون مالیات های مستقیم، چنانچه ترازنامه و حساب سود و زیان دفاتر و اسناد تجاری آنها برای سه سال متوالی پذیرفته شده باشد و در سال تسلیم درخواست بدون مراجعه به اختلاف مالیاتی هر سال مالیات پرداخت کرده باشند. کمیته حل و فصل، پنج درصد اصل است،سه سال به عنوان پاداش از صورتحساب های جاری پرداخت می شود و یا در حساب سال های بعد منظور می شود. همچنین پرداخت مالیات عملکرد هر سال مالی قبل از موعد مقرر در این قانون برای پرداخت مالیات عملکرد موجب پاداشی به میزان یک درصد مبلغ پرداختی هر ماه تا سررسید خواهد بود.


نتیجه گیری


با گسترش خدمات و زیرساخت های مرتبط با بانک ها و به منظور افزایش درآمد عمومی کشور از طریق اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش کسب و کار پنهان، کلیه صاحبان مشاغل موظف به ثبت نام در سامانه مالیاتی و اخذ شماره رهگیری از پرونده مالیاتی هستند.سازمان مالیاتی با ثبت نام و اخذ کد مالیاتی دارای یک شبکه مالیاتی دقیق خواهد بود که می تواند تمامی معاملات را کنترل کند. اهمیت موضوع باعث شد تا به سوالاتی در این مقاله پاسخ داده شود.

Leave your comment